De groep Real Tobacco is sinds 2000 de marktleider in detailhandel voor tabak, sigaretten, bieren, wijnen en gedistilleerde dranken. Alom bekend om zijn snelle, betrouwbare en vriendelijke service.

Interview met Thomas Hauspie, IT- dienst van Real tobacco: “Onze dienst beheert de IT van 15 winkels die actief zijn binnen de travel retail sector, d.w.z. gespecialiseerd in de verkoop van producten aan de Franse en Engelse particuliere markt.”

 

Is het de eerste keer dat jullie werken met de camerasystemen van Visuatech?

Neen, de samenwerking met Visuatech is al enkele jaren lopende. Onze onderneming, bestaande uit 15 winkels en maakt al meer dan 10 jaar gebruik van hun camerasystemen.

 

Heeft de installateur Visuatech aangeboden?

Ja, onze integrator (Connectify) werkt al langer met Visuatech samen. Ondertussen is er een rechtstreekse samenwerking en bevinden zich er, op de dag van vandaag, 15 servers en 375 camera’s van Visuatech in onze onderneming.

 

Waarom heeft u in de eerste plaats de stap genomen om een nieuw systeem te plaatsen?

Wij hadden al enige tijd problemen met de voorgaande software.  Wij zagen net als Connectify en Visuatech geen toekomst meer in het toenmalige VMS (Video Management System), waardoor de keuze vlug gemaakt was.  Een goede werking van onze camerasystemen is één van onze prioriteiten.  Plus is het ook van belang voor ons om mee te zijn met de laatste technologieën.

 

Voor welk camerasysteem heeft u precies gekozen? 

Onze integrator, in samenspraak met Visuatech, kwam het nieuwe Eocortex systeem voorstellen. Zij geloofden in het systeem en kwamen ons de meerwaarde van een overstap toelichten. Wij hebben er dan voor gekozen een omschakeling door te voeren. Er zijn 15 systemen overgeschakeld op de nieuwe software, waarvan de helft ook hardwarematig werd vernieuwd met een server op maat van onze noden, eveneens door Visuatech aangeleverd.

 

Hoe is het proces verlopen tijdens de installatie?

Er vond een meeting plaats met beide partijen, waar onze specifieke noden aan bod kwamen. Daarna hebben we gedurende enkele maanden een paar servers met Eocortex getest naast ons bestaande systeem.  Mits wij over een eigen IT-team beschikken kwam Connectify als integrator éénmalig langs om een eerste installatie op te starten.  Naderhand werden alle overige vestigingen eigenhandig overgezet. Bij problemen kwam Connectify en/of Visuatech tussen op afstand.

 

Wat zijn uw bevindingen van de kwaliteit van het systeem?

Voor ons was de vernieuwing van het systeem prioriteit. Het grootste voordeel is dat we met de verschillende gebruikersgroepen toegang kunnen geven aan de vestigingen. Zeker voor mobiele devices is er quasi geen instelwerk meer. De software is stukken stabieler en gebruiksvriendelijker dan de voorgaande.

 

Welke voordelen heeft u ondervonden, door het installeren van het nieuw systeem?

Door het werken met een hoofdserver met daaronder de andere vestigingen zijn er meteen tal van voordelen aangezien veel zaken gecentraliseerd kunnen gebeuren.

  • Gebruikersbeheer gaat vlotter
  • Installatie updates gebeuren met één klik
  • Moderne look en feel van de user-interface
  • Updates gebeuren frequenter en zijn minder ingrijpend dan vroeger

 

Zou u het systeem aanbevelen aan collega’s en waarom precies?

Ja, vooral omdat de configuratie gemakkelijker en gecentraliseerd verloopt. Ook de end-user applicaties zijn gebruiksvriendelijk. Daarenboven kan het onderhoud van de software vlot plaatsvinden.